Alla inlägg under maj 2014

Av Emelie - 30 maj 2014 12:03

I onsdags landade jag äntligen i Sverige efter en låång flygtur. Det är underbart att vara här igen!
Mamma och Göran var gulliga och hämtade mig på Arlanda och eftersom det var stopp i Sthlm körde vi småvägar hem. Det är så vackert! Tog ett stopp på ICA Maxi också, jag bara njöt.. hejade glatt på personalen där :) Nu kan jag äta laktosfri fil med flingor till frukost! Yeay! The little things.. Haha!




Har redan hunnit krama hela familjen och börjar nu "beta av" vännerna. Först ut blir Anna och Therese ikväll, ska bli riktigt mysigt!
Helgen bjuder sedan på 60-årsfest med släktingar och sen rullar det på. Fullspäckat schema med nära och kära, I love it ;)

Kärlek från en salig fröken Comstedt

Av Emelie - 16 maj 2014 15:40

Trots saknad efter min förlorade (?!) M så har jag haft en härlig dryg vecka med många trevliga inslag! :)
Det har blivit mkt umgänge med trevliga vänner vilket förstås betyder både glädje och energi.

Det har yogats, det har ätits lunch (både inkl och exkl mitt-på-dagen-vin-nice-life), det har bebismysts, det har ätits tacos, det har blivit besök på mindre lyxiga massageställen mitt i natten, (haha), det har druckits drinkar, det har lyssnats på tystnad (i Shanghai, hörrni! ;)) och det har spelats mahjong!

Idag, för första gången i mitt liv så har jag spelat mahjong. Det var jättekul och jag ser redan fram emot nästa gång, nästa fredag!
Det var genom yogan som jag träffade ett helt gäng goa tjejer som numera bjuder med mig på mahjongspel, luncher m.m Lucky me :)
För er som vill veta vad mahjong är - Wikipedia, kanonbra ;) Jag tänker inte ens försöka mig på att förklara. Kan bara konstatera att det kommer bli en aning snurrigt de första gångerna..! Många regler och fort ska det gå :)

Igår hade jag min allra sista målningslektion (ja, för den här gången iaf). Resultatet blev.. Inte klart, haha. Men landskapet är fint ändå, tycker jag och apelsinerna.. Ja, de är blodapelsiner. Inga konstigheter.
Jag är nöjd! Trots allt så finns det väl en orsak till att jag pga mina verk inte är någon mångmiljonär. Inte heller hittas de på Louvren utan det är lght 2607 på Shouning lu, Shanghai, China som är 'the place' om man vill skåda dessa vidare :)

Jag har faktiskt fått mersmak för att måla och ska i dagarna bege mig till en stoor affär som säljer massvis av penslar, färger och canvas - till bra pris dessutom. Förstås.

Nu ska en nöjd och tro det eller ej, "fredagstrött-efter-veckan" fröken Comstedt ta helg minsann. Jag tycker ni tar och gör detsamma och har en himlans bra sådan!

KRAMAR
(12 dagar.. <3)

Av Emelie - 9 maj 2014 07:43

Känslan när du har genomfört ett hårt yogapass, haft trevlig lunch m vän, inser att det är fredag em och mysig hemmakväll väntar när M kommer hem. Men innan dess; me-time! Lovely :)
Ska plugga lite mandarin men annars baaaara slappa. Mr Selfridge får det bli, oh yes.

Kyl- och fryssituationen är äntligen "löst". Då de inte hade lust att återställa vår kyl och frys (?!) kunde vi till slut enas om en ersättning på 3000 RMB, i matcheckar på restaurangen i huset. Fair enough! Vi insåg att det t o m blir en än bättre deal för oss eftersom vi ändå lämnar lägenheten snart. So all is good. Yeay :)

Igår avslutade jag mitt mäster(?)verk! Design by Emelie Comstedt :)
Resultatet..

Det är high-waist, syns kanske inte så bra.. Får se till att pressa den lite och sen lägga upp foto när jag har den på mig, ngn dag :)

Målningarna kommer jag att slutföra nästa vecka.
Det har varit kul att gå i skolan, prova lite nytt, träffa folk. Ser fram emot höstens kurser; Fashion Design Advanced samt Project Management!

19 dagar till Sverige idag, tjihoo. Undrar om det kommer kännas konstigt att vara tillbaka i Sverige?! Only time will tell :)

Önskar er alla nu en underbar helg!
Puss & Kram

Av Emelie - 6 maj 2014 17:03

Lördagskvällen bjöd på god mat och dryck på några av stadens små uteserveringar. Det fanns en uppsjö sådana! Jag blev ganska förvånad, måste jag säga. Mest förvånande var att det t o m fanns ett gäng klubbar. Dessa testade vi dock inte.
Smakprov på stan..

På söndagen utmanade jag mig själv då jag snällt (?) gick med på att ta en guidad tur i en grotta.. I ett berg, alltså. Hm.. Det var lite läskigt men också fascinerande. Det bästa var dock belöningen på slutet av turen; man fick bada i först lera, sedan hett vatten. SPA och upplevelse i ett, kan man säga :)
Vi fick posa lite där i leran, haha. Bilderna köpte vi förstås! Fint minne :)

Resten av tiden i Yangshuo spenderade vi genom att slappna av, dricka öl, spela biljard och bara umgås. Det behövdes!

Igår kväll, när vi väl landade något försent, fick vi tag i en taxi med en chaufför som nog gillar Fast and the furious.. Han körde oss hem på 25 minuter. Denna resa brukar normalt sett ta åtminstone 40 minuter.. Haha, jäklar vad det gick. Killen kändes dock stabil där han kryssade fram och säkerhetsbälte fanns det också, kändes tryggt.. Vad mer kan man begära? ;)

Väl hemma fick vi en härlig överraskning. Någon idiot (why, but why?!) hade fått för sig att de skulle stänga av vår kyl och frys. Detta resulterade förstås i förstörd mat i halva kylen och hela frysen.
Investigation vem som gjort det smarta draget pågår fortfarande. Intressant note a la kulturskillnad; högsta management har varit här och tagit tag i saken. Detta efter en rad av andra inblandade. Jaja, blir nog bra.
Vi har iaf fixat nu så att hotellet inte bara ska ersätta allt som blev förstört men också åka runt och inhandla allt.
To be continued..

;)

Av Emelie - 3 maj 2014 07:48

Efter ett par öl och lite flygplansgymnastik (väldigt underhållande kombination) så landade vi sent igår kväll på Liangjiangs flygplats.
Nu är vi i Yangshuo eller snarare en liten bit utanför. Vi bor på ett mysigt hotell med oerhört trevlig personal.
Det är väldigt varmt och än så länge har vi tur med vädret!

Hittills har vi hunnit sova, äta frukost och promenerat bort till en park där vi bl a sett Big Banyan tree, små söta apor i kostymer (tyvärr fastkedjade - inte ok!) och vacker natur. Vi har förstås fått extraknäcka som modeller redan. Man känner sig nästan exotisk, haha.
Jag köpte mig en hatt också. Så nu får M knappt plats på fotot :)

[Bild]

Av Emelie - 1 maj 2014 18:07

Terapi, njutning och nöje - all in one ;) Gärna tillsammans med ett par av mina favoritgrabbar; Harvey och Mike. Suits är alltså serien som är på just nu, joråsatt.
(Vad skulle jag göra utan mina serier? Vad? Umgås med folk? Njäe)

Blev en lugn och skön dag i skolan idag. Nästan alla andra elever hade visst missat bussen, försovit sig, tagit holiday eller whatever. Det var iaf bara jag och en annan elev som verkade vilja måla och sy idag. Bra för oss, vi kunde ju få desto mer hjälp :)
Dessutom hade min "klasskamrat" på Drawing och painting med sig laktosfritt banana bread, bara för mig! Så gulligt! Då blev jag glad, kan ni tro.

Efter Fashion Design gick jag, den andra eleven och vår lärare Tanya och tog oss ett par öl i solen. Bra dag, I must say!

Har tydligen fått engelska på hjärnan, ser jag.. Blir väl så när man pratat det hela dagen :)

Apropå språk så blev det både engelska, kinesiska, franska och t o m spanska (fastän jag inte ens kan det?!) häromkvällen när vi alla tjejer var ute. Fick mig återigen att bli väldigt sugen på att ta upp franskan! Tur att jag tog med mina gamla böcker hit.

Imorgon kommer äntligen min M hem och vi drar, tillsammans, till Yangshuo, yeay! :)

Jag hoppas att ni alla hade en fin Valborgsmässoafton! <3

Ovido - Quiz & Flashcards