Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Shanghai museum, tapas & smygfotografering

Av Emelie - 23 januari 2014 13:56

Härligt väder idag och luft som går att andas, tjoho!
Har idag för första gången besökt den s k "utlänningsgatan", (Laowai Jie), tillsammans med rara Veronica. Vi käkade tapas, bubblade massor och konstaterade att alla dessa uteserveringar kommer att få se oss mååånga gånger! :)

Igår var jag med på min första "Expedition Shanghai" som arrangeras av Nina och Mia, två andra fruar (fast JAG inte är en!! ;)).
Vi besökte Shanghai Museum denna gång och avslutade sedan med lurre i Xintiandi, väldigt mysigt! Jag såg dock inte mkt av utställningen eftersom jag pratade med en annan ny tjej här i Shangan; Emma, under hela besöket :) Men det var bara trevligt och kanske främst därför man faktiskt joinar sådana event, för att träffa folk! Jag har ju tydligen museet på 700m avstånd och det är dessutom gratis att gå in. Tummen upp! Jag kommer nog hänga där fler ggr ;)

En rolig sak som man får vänja sig vid när man som blond svensk bor här.. Att bli smygfotad! Hände mig senast igår på museet. Märkte att en tjej helt plötsligt smög sig oerhört nära inpå.. Och mkt riktigt, hennes vän fotade en bit därifrån. Så jag log lite fint sådär :) Ja, ibland frågar de också förstås men flera ggr har jag redan fått erfara att man liksom fotas i förbifarten eller att ngn låtsas fota ngt annat (ni vet sådär som man själv gör om man ser en kändis, haha!). Så diskret.. Det bästa är ju ändå när de kommer mitt framför en och bara tokfotar, utan att skämmas. Äsch, får väl tänka att man är ngt av en kändis och bara spela med ;)

Idag var jag och handlade helt själv, på E-mart. Det var jag och en jäkla massa kineser. Konstigt vaaa ;) Småskrattade lite för mig själv, det är så overkligt ibland att jag bor här!! I Kina!! :)
Det kan vara väldigt intressant att handla på ett ställe som E-mart.. Sällan står det på engelska, personalen förstår i stort sett ingen engelska heller, ibland ser man vad det är man håller i, ibland inte.. Man kan prova att låta som t ex en gris samtidigt som man pekar på den kroppsdel man söker, fast på sig själv då, haha. Tips från coachen ;) Inte alltid man får med sig rätt grej hem men kul som fan får man iaf! :)

Nu har jag gymmat, (all in för Beach 2014 nu!), och ätit take-away genom Sherpa's, en utkörningsfirma som levererar mat från en massa olika restauranger. Lev.kostnad: 15RMB! Bra att ha ibland, kan jag lova.

Bjuder på några random bilder från utlänningsgatan. Tyvärr glömde jag ju att fota museet och lunchen igår.. MÅSTE lära mig att använda kameran oftare. Som kineserna! ;)

Püss från SH

 
 
Ingen bild

Taina

23 januari 2014 14:22

Vilka jättefina bilder, och vad roligt att få läsa om dina äventyr i fjärran land! Fortsätt rapportera :) Kram Taina

 
Ingen bild

Lilian

26 januari 2014 07:05

Kul att läsa Emelie, undrar lite över hur diskussionerna går i Shanghai nu när bolaget går ihop med Ruukki och APAC försvinner som affärsområde?

Emelie

26 januari 2014 14:52

Tack :)
Det verkar vara 'business as usual' som gäller, vad jag hört.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2015 09:50

Det är så härligt att vara i Sverige, vackra land! Att kunna gå/cykla över till bästa familjen och kramas! Att kunna äta fil och flingor. Att kunna andas fräsch luft. Vackra färger överallt, grönt och blått. Att kunna handla på ICA. Att kunna träffa ...

Av Emelie - 7 juni 2015 06:09

Oj oj, nu är det snart dags för lilla mig att flyga hem-hem för några veckors "sommarlov"! Ska alltså lämna ett soligt och varmt SH för.. Ja, hur har ni det där hemma vad gäller värme? :) En sak är iaf säker - luften kommer vara fasen så mkt bättre! ...

Av Emelie - 1 juni 2015 17:06

Ikväll träffades vi nästan alla från Mahjong-gänget för att säga hej då till Lydia och Lena som snart flyttar. Den absolut mest tråkiga saken med att bo här - folk flyttar! :( Först bubbel och tilltugg hos Lena följt av middag på Bocado, spanskt. G...

Av Emelie - 27 maj 2015 12:01

Note to self. Om du innan du går hemifrån tänker "det ser ut att kunna börja regna snart" - ta med ett paraply.. Blööööt! Men vad gör det om hundra år? :) Precis hemkommen från jobb på skolan. Idag övade vi på sångerna till barnens skolavslutning. S...

Av Emelie - 26 maj 2015 05:58


Det är så mysigt att ha min M hemma igen!

Ovido - Quiz & Flashcards